Annons

Debatt: ”Mobiler blir en giftig cocktail för barn och ungdomars mående och lärande”

Moderaterna i Alvesta vill att grundskolorna i Alvesta kommun ska bli mobilfria.
Debatt • Publicerad 20 juni 2024
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Moderaterna i Alvesta vill ha mobilförbud. På bilden: På en skola med mobilförbud lämnar femteklassare in mobiler i det så kallade mobildagiset.
Moderaterna i Alvesta vill ha mobilförbud. På bilden: På en skola med mobilförbud lämnar femteklassare in mobiler i det så kallade mobildagiset.Foto: Anders Wiklund/TT

I rapport efter rapport larmas det om mobilens skadliga inverkan på barn och ungdomar, både kopplat till deras psykiska ohälsa och sjunkande skolresultat. Häromdagen konstaterade PISA-chefen att just mobiler är en allt tydligare förklaring bakom elevers kunskapsras. Läser vi andra forskningsrapporter vet vi också hur det psykiska måendet dränerar både barn och ungdomar (och säkert vuxna också). Lägger vi ihop detta blir det en både dålig och giftig cocktail för barn och ungdomars mående och lärande. Det kommer inte bli lätt, men många aktörer behöver agera för att stävja detta. Vi politiker behöver också ta ansvar - och Moderaterna i Alvesta kommun vill ta stafettpinnen direkt - vi vill styra upp och reglera mobilanvändandet.

Svensk skola har varit ledande i den digitala utvecklingen, och det både filterlöst och utan större vetenskap- och beprövad erfarenhet. År 2017 beslutade riksdagen i Sverige att vi skulle bli världsbäst på att se och hitta digitaliseringens möjligheter. Redan i förskolan skulle barn lära sig att använda digitala verktyg och använda skärmar.

”Kan detta vara en av förklaringarna till varför svenska elevers resultat sjunker?”
Annons

Datorer, ipads och digitala arbetssätt hyllades och upplevelsen har varit att den enda vägen framåt för svensk skola har varit med digitaliseringen. Lägg därtill uppmuntran att testa nya teknologiska saker, tänka nytt, mer innovationer och fler reformer vilka  skapat en naivitet av vad som egentligen fungerar och lyfter svensk skola. I många andra länder har man gjort tvärtom, ändrat så lite som möjligt. I andra länder finns inte heller mängder av digitalisering, datorer och ipads på piedestalen, utan analoga medel som böcker, pennor och skrivande står i centrum.

Kan detta vara en av förklaringarna till varför svenska elevers resultat sjunker?

PISA-chefen säger själv att sambandet mellan elevernas användning av mobiler och deras minskade läranderesultat är uppenbar. Priset Sverige får betala är högt, från att okritiskt stå i framkant finns nu fakta på papper. Och det är dags att införa restriktioner i grundskolan. Vi vet nu att läsning på skärm ger sämre läsförståelse. Vi vet nu att eleverna levererar sämre resultat sen skärmar tog över. Vi vet nu att digitaliseringen, mobilen och sociala medier påverkar skolan negativt för eleverna. Vi vet nu att vi behöver förändra.

För att en elev ska lyckas finns flera framgångsrika faktorer. Skolorna i Alvesta kommun skall gå från skärmtid till lästid, skolan skall fyllas med papper, penna och riktiga böcker. Precis det som vetenskapen visar oss skapar bäst förutsättningar för eleverna att lära sig läsa och räkna.

Låt grundskolorna i Alvesta kommun bli mobilfria redan nu!

Katarina Tuneskog, Moderaterna, 2 v ordförande Utb nämnden i Alvesta kommun

Claudia Crowley Sörensson, Moderaterna Oppositionsråd

Annons
Annons
Annons
Annons