Debatt: ”Skolan fungerar dåligt för elever med funktionsnedsättning”
Riksförbundet Attentions årliga enkät inför skolstart visar på en svår tid för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, och deras föräldrar. Eleverna får för lite eller inget stöd i skolan, de halkar efter i undervisningen och får försämrad psykisk hälsa.
En stor grupp elever, sju till nio procent i den svenska skolan, har adhd, autism eller närliggande funktionsnedsättningar. Räknar man in de elever som har liknande svårigheter, men inte uppfyller kraven för diagnos eller ännu inte har utretts, blir andelen ännu större.
”Det vi inte gör idag får vi betala för i morgon.”
Vår enkät, som besvarades av mer än 2 700 föräldrar, visar att:
• En fjärdedel av eleverna är frånvarande helt eller större delen av skoltiden.
• Hälften av eleverna får för lite eller inget stöd.
• Sex av tio elever har svårt att hänga med i skolan eller ligger långt efter.
• Sex av tio elever befaras få en försämrad psykisk hälsa på grund av skolan.
Siffrorna visar tydligt på de svårigheter elever med NPF har i skolan. Enkätsvaren stärker det vi redan vet och hör i debatten om hur dåligt skolan fungerar för elever med funktionsnedsättning.
Med dessa dystra resultat som grund uppmanar vi nu er som har makten att förändra – ansvariga politiker och skolledare – att ta denna fråga på största allvar. Det vi inte gör idag får vi betala för i morgon.
Anki Sandberg, ordförande Riksförbundet Attention
Kim Georgsson Heinvall, ordförande för Attention Kronoberg
Mari-Louise Ohlsson, vice ordförande för Attention Kronoberg