Annons

Replik: ”Att avskaffa friskolorna skulle inte lösa skolans problem”

Tina Sturesson (C) och Andreas Joäng (C) svarar på Vänsterpartiets debattartikel om Sveriges system för friskolor.
Debatt • Publicerad 8 september 2024
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Debatten om den svenska skolan har nått en kritisk punkt, där många likt Vänsterpartisterna Maria Garmer och Björn Kleinhenz ropar på en avveckling av ”marknadsskolan”. Vänsterpartiet hävdar att vinster och aktieutdelningar är roten till skolans problem och menar att en majoritet av svenska folket står bakom dem. Men att enbart fokusera på vinster och förenkla problematiken leder oss bort från en nyanserad och konstruktiv debatt.

För det första måste vi erkänna att valfriheten i skolvalet är en central del av det svenska utbildningssystemet. Det är denna valfrihet som ger föräldrar och elever möjlighet att välja den skola som bäst passar deras behov. Detta har bidragit till en mångfald av utbildningsalternativ och har i många fall lett till innovationer som gagnar eleverna.

Annons

Att likställa friskolor med ett ”monumentalt misslyckande” är att förneka de framsteg som gjorts. Många friskolor erbjuder högkvalitativ utbildning och har blivit populära alternativ för familjer över hela landet. Problemet ligger inte i själva konceptet med friskolor, utan i hur systemet regleras och hur resurserna fördelas.

Det har framförts kritik om att stora summor skattemedel går till aktieutdelningar snarare än att återinvesteras i skolorna. Det är dock endast en liten andel som går till aktieutdelning. Resterande vinster används ofta för att återinvestera i verksamheten, till exempel för att förbättra skolmiljön, höja lärarlöner eller investera i läromedel och teknologi. Att generalisera och påstå att friskolor systematiskt dränerar skolans resurser genom vinstuttag är därför missvisande.

”Det är viktigt att skolpengen fördelas på ett sätt som inte missgynnar kommunala skolor”

Vi måste också komma ihåg att det finns stora skillnader mellan olika aktörer. Exempelvis har vissa av de större koncernerna valt att prioritera återinvesteringar framför utdelningar, vilket visar att det är möjligt att bedriva friskolor på ett sätt som både gynnar eleverna och är ekonomiskt hållbart.

Vad vi istället borde fokusera på är hur vi kan skapa ett mer rättvist system för finansiering av skolor, oavsett om de är kommunala eller fristående. Det är viktigt att skolpengen fördelas på ett sätt som inte missgynnar kommunala skolor när elevsammansättningen förändras. Dessutom bör vi införa striktare regler för hur vinster hanteras inom skolsektorn, så att mer resurser stannar kvar i verksamheten och kommer eleverna till del.

Att begränsa eller avskaffa friskolorna skulle inte lösa skolans problem. Istället måste vi satsa på att förbättra regleringen och säkerställa att alla skolor, oavsett huvudman, lever upp till samma höga kvalitetskrav och arbetar transparent. Mångfald i utbildningen är en styrka, inte en svaghet, och vi bör arbeta för att bevara denna samtidigt som vi hanterar de utmaningar som finns.

Det är dags för en ny ansats där vi samlar oss kring att förbättra den svenska skolan genom pragmatiska lösningar, snarare än ideologiska låsningar. Vi i Centerpartiet är redo att delta i denna dialog, med en tydlig inställning att valfrihet och kvalitet kan och ska gå hand i hand för att säkerställa att alla elever i Sverige får den bästa möjliga utbildningen.

Tina Sturesson (C) Ledamot utbildningsnämnden

Andreas Joäng (C) Gruppledare

Läs tidigare inlägg i debatten:

Annons
Annons
Annons
Annons