Insändare: ”Deras argument om gårdsförsäljning är vattniga”
Oliver Rosengren (M) och Johan Hultberg (M) vurmar i Smålandsposten 4 juni för gårdsförsäljning av öl, vin och starksprit i Sverige.
En del av deras argument är vattniga tycker jag. Gårdsförsäljningsutredningen - jojomen en sån finns - har visat att om vi tillåter försäljning hos varenda företag i Sverige som tillverkar alkoholprodukter skulle det motsvara 0,34 procent av vad som konsumeras. En tredjedels procent alltså. Är det värt att lägga så mycket politiskt krut på det?, frågar jag mig.
”Och lägg ner den där utredningen.”
Ett skäl skulle enligt debattörerna vara att ”många” arbetstillfällen skulle skapas på landsbygden”. Men många av våra grannländer har redan en sån typ av försäljning så inte tror jag att turister därifrån är särskilt intresserade av att åka till Sverige för att handla dricka.
”Att tillåta gårdsförsäljning är en viktig del i att göra Sverige mer attraktivt som besöksland” avslutar Rosengren och Hultberg. Det skulle samtidigt utveckla den svenska dryckeskulturen menar de. Det där är strunt. Låt Systembolaget inrätta en hörna för lokal- och Sverigetillverkade drycker, det räcker långt. Och lägg ner den där utredningen.
Alf Peterson