Annons

Insändare: ”Enklast vore helt enkelt att ta bort alla cykelpassager”

Signaturen Bilist och djurägare tycker det är nog med cykelöverfarter i Växjö.
Insändare • Publicerad söndag 10:00
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
En skylt som visar övergångsställe och cykelöverfart.
En skylt som visar övergångsställe och cykelöverfart.Foto: Mattias Mattisson

Växjö kommun har sett sin mission som att bli cyklisternas huvudstad och jobbat med “motorvägar” och infört cykelöverfarter med rejäla gupp överallt. Vore spännande att få veta kostnaden. Detta görs under parollen “trafiksäkerhetshöjande åtgärder” vilket är fullständigt missvisande och något de intalat sig själva. De cyklister som idag uppför sig som trafikanter och har koll på omgivningen kommer fortsätta med detta och de som inte gör detta lär inte bättra sig.

Felet är inte trafikmiljön utan moralen. Kvittar hur många överfarter som byggs för kaoset fortsätter på gångbanor och övergångsställen. Tyvärr ger överfarterna möjlighet till att farten på (el-spark)cyklarna kan ökas ytterligare då de känner sig säkrare. Nu är det till exempel trafikkaos på Söder i Växjö med stängda utfarter vilket också sammanfaller med underhållsarbete på järnvägsöverfarterna. En “sommargata” stoppar upp trafiken ännu mer. Storgatan är kaos med krånglande trafikljus och långa köer som följd då trafikströmmarna störs. Såg att Mörners väg stor på tur för ett par månaders avstängning runt Ulriksbergspromenaden på grund av fler cykelöverfarter.

”Antingen har fotgängare företräde och en cyklist får lägga till några sekunder av sitt liv på att promenera över eller är det en cykelöverfart där bilisterna får vänta.”
Annons

Trafiksäkerhetshöjande åtgärder för de cyklister cyklar överallt vore däremot att klä in stolpar i mjuka material om en cykel tvingas väja för en fotgängare på gångbanan. Passa på att klä in muren runt Tegnérkyrkogården då det inte är någon risk att en cyklist på gångbanan mot trafikriktningen råkar skrapa upp en armbåge och sätt upp speglar vid de husknutar där cyklister skär väggen för att spara några millimeter körsträcka. Detta vore verkligen trafiksäkerhetshöjande åtgärder för de som inte kan cykla eller bryr sig om regler! Varför bry sig om promenerande?

Enklast vore helt enkelt att ta bort alla cykelpassager – antingen har fotgängare företräde och en cyklist får lägga till några sekunder av sitt liv på att promenera över eller är det en cykelöverfart där bilisterna får vänta. Inga oklara regler om att försöka “komma överens” vem som skall köra först. I Växjö har det ändå alltid varit att cyklisterna och bilisterna inte vågar chansa utan stannar på ren reflex.

Låt fotgängarna ha sina frizoner. Sätt ned foten en gång för alla om Storgatan och låt cyklisterna göra det samma, åtminstone när butikerna är öppna, detta med rejäl skyltning. Fungerar i turisttäta städer som Borgholm och Köpenhamn. Den buskörning som sker idag med elsparkcyklar i hög hastighet är minst sagt farlig, ofta mer än en person på varje.

Bilist och djurägare

Annons
Annons
Annons
Annons