Annons

Insändare: ”Men varför skall bara de äldre pensionärer få resa billigare?”

Philip G. i Växjö är glad över beskedet att 80-plussare får behålla gratis kollektivtrafik men är kritisk över att de yngre pensionärerna får betala fullpris.
Insändare • Publicerad 15 augusti 2024
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Genrebild: En äldre kvinna åker buss.
Genrebild: En äldre kvinna åker buss.Foto: Hasse Holmberg / TT

Trevligt att få höra att regionstyrelsen har fattat det kloka beslutet att behålla 80-pluskortet för äldre pensionärer. Jag har nu haft ett 80-plus kort i snart fyra år. Vidare har jag haft tur hälsomässigt och är fortfarande rätt så aktiv, och har bättre saker att göra än att fylla mina dagar med onödiga buss- och tågresor. Försvinner kortet, tar jag bilen i stället för mina fåtal regionresor, trots att tanken bakom de fria resorna för 80-plussare har alltid varit att uppmana de äldre att ställa bilen, åka kollektivt, och därmed förminska risken för olyckor - och eventuella långvariga och dyra vårdkostnader.

Utöver några lokalresor per månad i Växjö stadstrafik har jag åkte ytterst få regionresor. Vid en snabb återblick har jag under de gånga fyra åren rest ”gratis” för uppskattningsvis cirka 2 500 kronor. Det vill säga i genomsnitt för drygt en 50-lapp i månaden. Även om 50 kronor i månaden är en glädjeuppskattning, och jag har åkt dubbelt så mycket, hade den intäktsförlusten för länstrafiken knappast blivit någon större post. ”Peanuts”, som uttrycket lyder. Att köpa ett månadskort á 500 kronor vore för mig helt otänkbart, förmodligen likaså för de flesta av Kronobergs pensionärer.

Annons

Men varför skall bara de äldre pensionärer få resa billigare eller helt gratis? Säkert skulle fler lämna bilen bara biljettpriserna var rimligare, även yngre pensionärer som redan idag känner sig mer osäkra i trafiken och helst skulle lämna bilen och åka kollektivt. Bäst vore att tillämpa Liberalernas förslag i Smålandsposten (Opinion, 31 juli) med gratisresor för alla pensionärer, den utopiska lösningen.

”Kronoberg måste vara en av ytterst får regioner i Sverige som inte erbjuder sina pensionärer billigare taxor i kollektivtrafiken.”

I bland annat Storbritannien har man förstått att vägen till ökade intäkter inom kollektiv-trafiken är att sänka biljettpriserna, inte att spä på dem. Pensionärer erhåller var sitt busskort (gäller ej tåg) för gratis resor, inte enbart i sin egen region, men över hela landet. För resenärer i gruppen 18-64 utanför London är maxtaxan i lokaltrafiken två ´pund (cirka 26 kronor) per enkel resa, dock utan övergång. Det är regeringen som står för fiolerna, men hur det blir framöver när Labourregeringen nyligen vunnit kontroll är det för tidigt att sia om.

Tyvärr, i Sverige ser våra politiker (som jag misstänker har var sitt frikort) ingen annan utväg för att öka intäkterna än att ständigt höja avgifterna. 10 procent högre biljettpris brukar betyder cirka 10 procent färre passagerare, det vill säga i stort sett ett 0-resultat. Det tar minst ett halvår innan resandeantalet är återställt. Idag är länstrafikens taxor redan för höga, vilket resulterar i att alldeles för få åker kollektivt, trots ett önsketänkande med stora annonser och konstiga erbjudanden då och då.

Se själv hur stadens bussar, bortsett från de fåtal rusningsturer morgon och eftermiddag, kör med ganska få passagerare. Inte svårt att förstå varför. Politikerna måste tänka om och sänka biljettpriserna till hälften av dagens priser. Radikala tänkande, visserligen, men inte omöjliga sådana.

Kronoberg måste vara en av ytterst får regioner i Sverige som inte erbjuder sina pensionärer billigare taxor i kollektivtrafiken. Därför hoppas jag att denna insändare skall ge regionstyrelsen en tankeställare vad gäller taxor i kollektivtrafiken i Kronoberg. Bra för regionens darriga äldre bilister, och förmodligen är jag så småningom en av dem också!

Philip G.

Växjö

Annons
Annons
Annons
Annons