Annons

Vi kör faktiskt lugnare

Polisen känns ofta frånvarande på vägarna, men det verkar gå bra ändå.
Ledare • Publicerad 15 augusti 2024
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

Det är i trafiken som de allra flesta träffar på en brottsling. Det handlar givetvis om fortkörning. Det är egentligen bara vid nödsituationer man får lov att överskrida hastighetsgränsen, inte vid omkörningar. Ändå är det snarare regel än undantag att man ser någon köra för fort.

Sådant påverkar förtroendet för samhället. Om människor som inte vill lägga band på sig själva i trafiken inte verkar straffas är det lätt att tänka att andra brott inte heller kommer att straffas.

Annons

Men mycket tyder faktiskt på att fortkörarna blir färre. Statens väg- och transportforskningsinstitut genomförde förra året en studie på tjugotre orter i landet. Resultatet jämfördes med en motsvarande studie som gjordes för tio år sedan. Fem procentenheter fler håller hastigheten på fyrtioväg. På sjuttioväg var andelen oförändrad, men ganska hög.

Mätningar visar att fler håller hastighetsbegränsningarna.
Mätningar visar att fler håller hastighetsbegränsningarna.Foto: Fredrik Sandberg / TT

Ytterligare tecken på att utvecklingen går åt rätt håll finns hos Transportstyrelsens statistik. Den visar att färre blir av med körkortet på grund av kraftig fortkörning. Även trafikbrott som olovlig körning, rattfylleri och grov vårdslöshet i trafik minskar. Till och med drograttfylla minskar något (dock inte jämfört med 2013), men leder oftare till indraget körkort. En annan anledning till indraget körkort som ökar är medicinska skäl, alltså olika symptom kopplade till åldrande.

Trenderna har framträtt efter polisens stora omorganisation 2015 och borde vara någorlunda rättvisande då polisens resurser inte omfördelats nämnvärt sedan dess. Trafikkontroller brukar anges som ett bra sätt att störa grövre brottslighet snarare än något som tar resurser från jakten på den grova organiserade brottsligheten.

Det är viktigt att trafiken blir lugnare. Antalet bilar på vägarna blir fler och därmed ökar antalet trafiksituationer som kan leda till olyckor. De allra flesta klarar av detta med enbart sitt eget omdöme (och körkortsutbildning) som vägledning, men det är viktigt att vägarna inte uppfattas som en laglös del av samhället. Polisen behöver synas ibland.

Sverige har en låg polistäthet. Mycket på grund av att stora delar av befolkningen haft djupt rotade normer. Det har inte behövts poliser för att hålla ordning när många insett farorna och onödigheten i att köra för fort. Men med fler trafikanter, fler utländska godstransporter och mer drograttfyllor behövs fler kontroller.

Trots ett ökat behov tar det tid att få fram fler utbildade poliser, särskilt på trafiksidan. Utländsk godstrafik kan inte kontrolleras på samma sätt här som i länder där man prioriterat trafikpoliser högre.

Men trots att det ofta dyker upp någon som kör för fort när man själv är ute och kör går utvecklingen alltså åt rätt håll. Det kan vara skönt att luta sig mot när man upplever att det går fort ute på vägarna. Bättre bilar och fler som håller hastigheten har inneburit att dödsolyckorna inte ökar, trots fler bilar på vägarna och vägar i sämre skick. Men det visar också var fokus bör ligga: förbättra vägarna, minska drograttfyllorna och se till att äldre personer slutar köra bil i tid.

Jacob SidenvallSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons