Annons

Jakob, 29, drivs av att lösa problemet som alla kunder stöter på: ”En sådan dum grej. Någon måste fixa det.”

När Jakob Alftén jobbade på redovisningsbyrå reagerade han på att behöva hantera högar med papperskvitton.
Med en digital lösning lyckades han och Daniel Ekerot vinna Företagsfabrikens innovationstävling.
Snart lanserar de Payl på allvar, med målet att göra lönsamma affärer och samtidigt minska den klimatskadliga konsumtionen.
Växjö • Publicerad 10 juli 2022 • Uppdaterad 18 juli 2022
Jakob Alftén har skapat appen Payl som ska underlätta för folk att hålla koll på sina kvitton.
Jakob Alftén har skapat appen Payl som ska underlätta för folk att hålla koll på sina kvitton.Foto: David Johansson

– Det är pirrigt. Hittills har vi stött på på rätt mycket som vi inte visste. Det kommer att bli samma sak nu, rent mänskliga beteendegrejor som inte kommer att vara logiska, säger Jakob Alftén.

29-åringen sitter på Företagsfabrikens kontor på på Videum. Den här dagen befinner sig flera av de förhoppningsfulla entreprenörerna någon annanstans, men en nyföretagare på väg mot en viktig lansering tar inte semester.

Annons

Jakob Alftén har höga ambitioner. Han vill inte bara hjälpa till att lösa det där gamla kvittobekymret och kränga en tjänst. (Upp med handen alla som också har en samling i en plastficka i en pärm.) Han vill också stödja ett klimatsmartare beteende.

– Det vi vill tillföra är egentligen att hålla koll på sitt ägande. Det finns flera appar där du kan hålla koll på kvitton, men vi vill framför allt hjälpa till att hantera de betydande köpen så att du kan ta hand om dina produkter för att de ska hålla längre.

Tanken är att konsumenten gratis laddar ner appen. Där kan kvitton som mejlats in eller fotograferats av samlas i olika lämpliga mappar.

I appen kan kvitton som mejlas in eller fotograferas av samlas i lämpliga mappar.
I appen kan kvitton som mejlas in eller fotograferas av samlas i lämpliga mappar.Foto: David Johansson

Intäkterna är tänkta att komma från de butiker som ser ett värde i att betala för att stärka banden med en kund som gjort ett köp. När kunden laddar ner kvittot i appen öppnas en kanal till butiken, om den valt att prenumerera på tjänsten.

– Kan vi hjälpa butikerna att hålla en relation under ägandet har de möjlighet att påverka merförsäljningen under hela perioden och även komplettera sitt produktutbud med tjänster.

Jakob Alftén tror att marknadsföring den här vägen blir mer träffsäker och attraktiv än den som görs på till exempel annonspelare, i tidningar eller sociala medier.

”Fler börjar bli medvetna om att vårt konsumtionsbeteendet inte är hållbart, när vi hellre köper nytt än tar hand om det vi äger. Payl är ett praktiskt verktyg som kan hjälpa till att ändra beteendet.”
Jakob Alftén, vd Payl

Framför allt hoppas han kunna stimulera ett beteende där människor värdesätter och tar hand om prylarna som de äger på ett bättre sätt.

– Till exempel vill majoriteten av dem som bygger e-handel i dag bara sälja mer produkter. För att vi ska nå hållbarhetsmålen behöver vi bromsa den trenden och hitta praktiska verktyg så att fysiska butiker kan överleva utan att behöva sälja stora volymer till låga priser. Så att de kan ta tillvara på sin lokala närvaro.

Jakob Alftén ser i stället möjligheter för framför allt fysiska butiker att sälja reservdelar, reparationer och installationer till kunden. Den som har koll på kvittot vet om garantin gäller. I kombination med en välvårdad produkt kan kvittot också ge ett högre värde vid andrahandsförsäljning.

Insikten om i vilken utsträckning papperskvitton fortfarande används gav Jakob Alftén inspiration till att starta Payl.
Insikten om i vilken utsträckning papperskvitton fortfarande används gav Jakob Alftén inspiration till att starta Payl.Foto: David Johansson

– Fler börjar bli medvetna om att vårt konsumtionsbeteendet inte är hållbart, när vi hellre köper nytt än tar hand om det vi äger. Payl är ett praktiskt verktyg som kan hjälpa till att ändra beteendet.

Annons

Jakob Alftén har gjort ett försök som egenföretagare tidigare. Trots att det fanns intresse för hans matchmakingapp för gemensamma intressen, bar det inte hela vägen.

Här saknas innehåll

Han lärde sig en hel del av det, framför allt vikten av att vara helt engagerad. Sedan dess har han gått klar utbildningen i Enterprising and Business Development på Linnéuniversitetet, skaffat nyttig arbetslivserfarenhet som säljare på olika företag och slagit sig ihop med Daniel Ekerot, delägaren som framför allt ansvarat över utvecklingsarbetet.

De har fått värdefullt stöd från Företagsfabriken för att komma igång med företaget.

Payl, som hittills funnits för Appleenheter, kommer snart även för Android. I butiksledet finns testanvändare på gång som kan ge viktiga referenser när försäljningen ska dra igång. Till hösten lanseras även en digital signeringstjänst som kan komplettera kvittoappen.

Vad är det som driver dig?

– Det började med att jag tycker att papperskvitton är en sådan dum grej. Någon måste fixa det, det är det som fortfarande driver mig i grunden. Sedan att man kan påverka konsumtionsbeteende och hela den biten är naturligtvis ett stort plus.

Fakta

Payl

Företag som med hjälp av digitala lösningar för kvitto- och avtalssignering vill hjälpa konsumenter att hålla koll på sina värdefulla ägodelar.

Grundat av Jakob Alftén och Daniel Ekerot.

Vinnare av Företagsfabrikens innovationstävling hösten 2020

Johan PerssonSkicka e-post
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons