Debatt: ”För Kronobergs del riskerar omläggningen från Bromma till Arlanda få särskilt allvarliga konsekvenser”
Flygbolaget BRA:s beslut att inleda samarbete med SAS och flytta sin trafik från Bromma till Arlanda får negativa konsekvenser för den nationella arbetsmarknaden. Den regionala tillgängligheten till Stockholm kommer som en konsekvens att minska, och såväl pendlingstider som biljettpriser kommer att stiga för flygresenärerna. Ur ett kundperspektiv är omläggningen med andra ord nästan uteslutande negativt. BRAs beslut speglar naturligtvis flygets kommersiella villkor, där faktorer som ”flygskam”, olika resepolicys och flygskatten aktivt bidragit till att försvaga förutsättningarna för inrikesflyget. Skadeverkningarna av minskat inrikesflyg är mest påtagliga för de regionerna med störst avstånd till Stockholm.
Brommas betydelse för den svenska arbetsmarknaden ska därför inte analyseras utifrån dess konsekvenser för Stockholm utan flygplatsens betydelse är främst att öka tillgängligheten mellan landets olika delar. Sydsvenska Industri- och Handelskammaren arbetar just nu med att dels förstå konsekvenserna, dels säkerställa att trafiken mellan våra regionala flygplatser och Arlanda upprätthålls.
Trafikunderlaget ser emellertid mycket olika ut mellan de olika flygplatserna, vilket i sin tur innebär att effekterna av trafikomläggningen skiljer sig åt mellan de olika flygplatserna. Över lag minskar tillgängligheten, vilket kommer att skada den nationella arbetsmarknadens funktionssätt. Skadans omfattning är dock ännu så länge osäker och det finns frågor att arbeta med för att säkerställa fortsatt fungerande trafik, om än inte till Bromma.
”Lägg därtill att Kronobergs län exporterar mest per invånare i hela Sverige”
För Kronobergs del riskerar dock omläggningen få särskilt allvarliga konsekvenser då det kan innebära att det inte finns någon förbindelse mellan Småland Airport och Arlanda. Detsamma gäller för Kristianstad. Kallinge flygplats utanför Ronneby kommer i stället att se ett minskat antal avgångar och högre priser.
Vid sidan om arbetspendling och tillgängligheten till en nationell arbetsmarknad så fyller flyget även en viktig näringslivsfunktion i att kunder och företag måste ha tillgänglighet till internationella marknader. Denna typ av flygresor sker mindre frekvent än arbetspendling, men kan förmodas vara av nog så stor ekonomisk betydelse. En flyglinje till Arlanda möjliggör internationella besökare i form av kunder, ägare och leverantörer till regionens näringsliv. Utan en flyglinje riskerar planerade och framtida investeringar att läggas på is på grund av tillgängligheten, men även ur kompetenssynpunkt försämras näringslivet då flera företag söker kompetens både nationellt och internationellt.
Lägg därtill att Kronobergs län exporterar mest per invånare i hela Sverige. Kalmar verkar, i motsats till övriga, gynnas just i denna bemärkelse då efterfrågad trafik till Arlanda nu ser ut att säkerställas.
Vad kan då göras för att upprätthålla trafiken på Småland Airport? Handelskammaren undersöker just nu möjligheten att ställa krav på att staten upphandlar flygtrafik mellan de orter som har ett alltför svagt trafikunderlag – så kallad trafikplikt. Men det är även viktigt att regionala aktörer upprätthåller efterfrågan. Vi vill därför uppmana regionala aktörer som har exempelvis hållbarhetspolicys som styr medarbetare bort från flygresor att ändra dessa och i stället även se inrikesflyget som en fråga om social hållbarhet och att det ska finnas möjligheter för hela landet att leva. Ser man ett värde i att flygförbindelse upprätthålls så är det helt enkelt bra om flygen inte avgår med tomma säten.
Johan Eklund
Chefekonom Sydsvenska Industri- och Handelskammaren och professor Blekinge Tekniska Högskola
Per Tryding
vice VD och Policychef, Sydsvenska Industri- och Handelskammaren
Johan Schörling
Regionchef Affärsservice sydost, Sydsvenska Industri- och Handelskammaren