Svidande kritik mot regionens politiker i fallet Myrskog

Under mina 40 år i svenskt näringsliv har jag formulerat otaliga vd-avtal. Inget har innehållit någon form av lön under egen uppsägningstid, skriver Lars Göran Johansson.
Insändare • Publicerad 25 juli 2024
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Regiondirektören i Region Kronoberg, Martin Myrskog, har enligt egen utsago sagt upp sig själv från sin tjänst som just Regiondirektör. En anledning till detta skall vara att han vid 59 års ålder vill göra något annat här i livet och man kan senare läsa att Martin Myrskog direkt fått nytt jobb i region Skåne med en månadslön på 128 000 kronor.

Regiondirektör Martin Myrskog, trots sin uppsägning på egen begäran, har på sin sista arbetsdag i regionen fått ut ersättning i form av engångsbelopp som motsvarar 12 månadslöner, i allt 1 743 600 kronor. Till detta kommer att regionen avsatt 1 311 144 kronor till regiondirektörens pensionskonto. Detta trots att Myrskog under samma tid fått nytt jobb inom region Skåne. Den totala månadslönen under ett år kommer att uppgå till lite drygt 270 000 kronor – allt finansierat av skattebetalarna i Region Region Kronober och Region Skåne, som någon sade – ”herrelösa pengar”. Flera av region Kronobergs politiker och dess stödtrupper hävdade att denna ersättning är normal eftersom man skulle jämföra en regiondirektörs ställning med privata näringslivets verkställande direktörer. Som lök på laxen tillkommer sociala avgifter så totalkostnaden för regionen ligger kring 4 miljoner kronor.

Martin Myrskog fick en rejäl ersättning när han lämnade posten som regiondirektör, vilket väckt kritik från bland andra insändareskribenten Lars Göran Johansson.
Martin Myrskog fick en rejäl ersättning när han lämnade posten som regiondirektör, vilket väckt kritik från bland andra insändareskribenten Lars Göran Johansson.Foto: Urban Nilsson

Saken är den att när verkställande direktörer säger upp sig på egen begäran så jobbar man normalt kvar under sin uppsägningstid som på chefsnivå brukar vara 6 månader. Därefter slutar VD och får innestående lön och semesterersättning utbetald. Inget mer och inget annat förutom en present som faller inom vad som är skattemässigt möjligt. Under mina 40 år som VD, styrelseledamot och styrelseordförande i svenskt näringsliv har jag sett och formulerat otaliga VD-avtal. Inget, observera inget, har innehållit någon form av lön under egen uppsägningstid och jag har aldrig heller ställts inför sådant krav från den tilltänkte chefen.

Det är beklagligt att sådant som jag beskriver ovan kan få hända i verkligheten. Jag kritiserar knappast Martin Myrskog utan min svidande kritik faller på regionens politiker med förre ordföranden i spetsen, Mikael Johansson. För egen del har Martin Myrskog varit en god förhandlare. Det var dock inte riktigt den förhandlingstekniken vi såg när han och politikerna räknade på nytt sjukhus i Växjö. Där blev det ett riktigt magplask och hur mycket detta kostat oss skattebetalare är väl fortfarande oklart.

”Som företagsledare och som skattebetalare är jag varken snål eller ogin. Duktiga chefer och duktiga medarbetare skall ha bra betalt.”

Kanske är det så att Myrskog i själva verket inte sagt upp sig själv utan att han har blivit uppsagd av arbetsgivaren och då är 12 månaders lön under uppsägningstiden normalt och vedertaget. Normalt med en passus, om man får lön från annan arbetsgivare under sin uppsägningstid skall den nya lönen avräknas från lönen från den arbetsgivare som sagt upp tjänstemannen i fråga. Man skall alltså inte kunna få två månadslöner samtidigt från skilda arbetsgivare. I fallet ovan hade det kostat cirka 200 000 kr istället för 1,7 miljoner. Pensionskostnaderna brukar vara maximerade till 20-30 % av lönen.

Som företagsledare och som skattebetalare är jag varken snål eller ogin. Duktiga chefer och duktiga medarbetare skall ha bra betalt. Men bra betalt innebär inte att man överkompenserar som i fallet Myrskog. Att överkompensera är orättvist och att vara orättvis är en dålig ledaregenskap som till slut havererar, precis så som det gjort i Region Kronoberg.

Lars Göran Johansson

Bergsgård, Virestad