Lysande affärsidé när brorsan liknar en kändis
Bror till salu
Författare: AK Sydegård
Förlag: Rabén & Sjögren
13-åriga Zoe har kommit på den perfekta affärsplanen – tack vare sin fyra år äldre bror, som hon egentligen inte är speciellt förtjust i. Men John råkar vara en nästintill exakt kopia av Justin Bieber, något som är alldeles för bra för att inte utnyttja. Zoe har därför startat kontot @bieber_ohhh på sociala medier där hon lägger upp bilder och filmer på vad ”Justin” gör just nu – allt från att träna till att äta glass och krama gosedjur. Fansen är galna och vill köpa sakerna de ser, vilket gjort att Zoe börjat sno sin brors kepsar, shorts och svettband och sälja dem för galna summor pengar. Nackdelen är bara att hon inte kan komma åt pengarna utan hjälp av sina föräldrar och hon kan ju inte gärna berätta för dem vad hon har gjort.
Allt blir dessutom lite extra komplicerat när Zoes och Johns mamma bokar en spontan resa till den italienska byn Grotta Misteriosa. Där det inte finns varken täckning eller wifi... Hur ska Zoe då kunna upprätthålla relationen med sina följare?
Lägg till det en skock galna beliebers (det Justin Biebers fans kallas) som snabbt luskar ut var ”Justin” befinner sig, en gammal mystisk grotta som gråter och en sliskig granne som gödslar frekvent och har en massa arga bin. Då förstår man ungefär hur kaotisk veckan i Italien blir för Zoe och hennes familj.
I ”Bror till salu” är det Zoe själv som är berättare och författaren AK Sydegård har gett henne en trovärdig röst. Hon är smart, finurlig och rolig – det är inte sällan man sitter och ler åt hennes bisarra påfund. Grundhistorien är bra, om än kanske lite för full av sidospår (försvinnanden i grottan, mystiska viskningar, den galna grannen och så vidare).
”Frågan är om bokens målgrupp (9–12) verkligen kan relatera till hans kändisskap eller om brorsan borde ha liknat någon annan kändis...”
Och hur mycket jag än försöker kommer jag inte ifrån tanken att boken släpps några år för sent. Justin Biebers storhetstid har onekligen passerat och jag misstänker starkt att hans beliebers inte är riktigt lika galna längre. Så frågan är om bokens målgrupp (9–12) verkligen kan relatera till hans kändisskap eller om brorsan borde ha liknat någon annan kändis...
AK Sydegård
Född: 1965
Bor: I Stockholm.
Yrke: Journalist
Böcker: Har arbetat många år i tidningsbranschen och debuterar som författare med boken ”Bror till salu”.