Annons

Flygskatt var symbolpolitik

Regeringen ska nu ta bort flygskatten. Flygskatten var ett bra exempel på symbolpolitik som inte gör större skillnad för klimatet.
Ledare • Publicerad 5 september 2024
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

Från och med juli 2025 kommer regeringen att ta bort den omdiskuterade flygskatten.

Annons

Energi- och näringsministern sade vidare att regeringen totalt sett strävar efter en budget som ska minska klimatutsläppen men att man inte vill straffa enskilda familjer.

Inrikesflyget har dessutom stora problem. Flygbolag flyttar sina flyglinjer till andra länder för att det är lönsammare och många mindre flygplatser lider, ett exempel är Växjö flygplats. Swedavia har tidigare larmat om detta då det hotar svensk industri och landets konkurrenskraft. Samtidigt fortsätter utrikesflygandet att öka.

Flyget är en industri som fått oproportionerligt dåligt rykte i förhållande till hur mycket koldioxid som släpps ut. Man uppskattar att flyget står för ungefär två procent av de totala koldioxidutsläppen. Men det som gjort att just flygskammen fått så stort genomslag är att det är ett av de få områden där den enskilda personen kan göra stor skillnad i sitt privata koldioxidavtryck.

Som jämförelse kan man nämna modeindustrin som beräknas stå för tio procent av de globala utsläppen. Här är den individuella påverkan nästan obefintlig men politiska beslut kan istället ge stor effekt.

Inrikesflyget har stora problem.
Inrikesflyget har stora problem.Foto: JONAS EKSTROMER

Flygskatten slog mot det enskilda flygandet istället för att rikta sig mot företagens utsläpp. Politiska beslut bör i större grad rikta sig mot industrierna och företagen, där de stora utsläppen finns.

Att man inte prioriterat åtgärder som stramar åt dessa industrier är ett tecken på att man bedrivit en ren symbolpolitik. En sådan politik kan stå i vägen för att faktiskt få ned utsläppen.

Ett mer konstruktivt förslag skulle kunna vara att öka momsen på så kallat ”fast fashion”, slit och släng mode som utgör ett stort miljöproblem. Således kan klädernas priser komma närmre den energi det faktiskt tar att producera ett klädesplagg. Eller ännu hellre tvinga företagen att betala skatt för de utsläpp de bidrar till. Både för modeindustrin och flygindustrin.

Flygskammen har fått stort genomslag i exempelvis sociala medier, och det är också där man rasar över regeringens beslut. Men just internetanvändning är ett annat område som ger enormt mycket koldioxidpåverkan. Också här kan politiken göra mer skillnad än den enskilde människan.

Det mänskliga ansvaret är just vårt eget och politikerna har makten att istället ta det stora ansvaret, förhoppningsvis kan regeringen nu göra det.

Edel Irén LappinSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons