Annons

Stockholms flygbråk drabbar Kronoberg

Stockholms stads beslut är på gränsen till trams, men effekterna kan bli kännbara.
Ledare • Publicerad idag 04:00
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

Beskedet om att flygen till Bromma försvinner vid årsskiftet håller just nu på att smältas. I Växjö försöker man nog också samla sig inför beslutet som SAS väntas ta: att det blir Kalmar och Halmstad som flygbolaget satsar på och inte Växjö när inrikesflygen börjar gå till Arlanda.

Men en olycka kommer sällan ensam. Tidningen Näringslivet rapporterar att det rödgröna styret i Stockholms stad har i dagarna sagt upp sitt avtal med Swedavia om Bromma flygplats. Stolt berättar man i ett pressmeddelande om det historiska beslutet som skall leda till att en ny stadsdel med sextontusen nya klimatsmarta bostäder växer fram. Problemet är bara att uppsägningen inte spelar någon roll. Stockholms stad kan inte ensidigt säga upp avtalet i förtid. Och det sträcker sig fram till år 2038. Stadsborgarrådet Karin Wanngårds ord blir därmed i det närmaste obegripliga:

Annons

Talet om att privatjetar subventioneras är, tillsammans med uppsägningen, oseriöst. Särskilt som man samtidigt fattat beslut om att ändra stadens resepolicy. Kommunanställda och personer anställda i kommunens bolag får inte längre ta flyget för resor kortare än femtio mil. Det innebär att Göteborg och Malmö är uteslutna destinationer. Om någon måste göra undantag från detta har man beslutat om en intern fördyrningsavgift som skall läggas på kostnaden för flygresan. Det handlar om ett påslag på femtio procent, och pengarna skall gå till att plantera träd i Stockholm.

Det är kanske inte så märkligt att läget för Arlanda inte heller ser så bra ut. Förra hösten kraschlandade en rapport som visade att antalet flyglinjer och antalet utlandsflyg till Arlanda minskat med tjugofem procent de senaste fem åren. Stockholm tappar också i förhållande till Köpenhamn när Kastrup stärks som viktig regional flygplats.

Stockholms stad säger ensidigt upp avtalet med Bromma, och undergräver Arlanda.
Stockholms stad säger ensidigt upp avtalet med Bromma, och undergräver Arlanda.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Det är en del av bakgrunden för Stockholms stads nyligen fattade beslut, och sannolikt en del av ekvationen för inrikesflyget framöver. Stockholms stad kommer inte att bidra till att stärka inrikesflyget. Trots att region Stockholm är en av de viktiga ägarna och också har ett styre med Socialdemokraterna i ledningen.

Den sortens låsningar kommer att få konsekvenser långt utanför Stockholms gränser. Det handlar inte om att resursstarka Stockholm skall ta flyget för skojs skull för att stöttat flygplatser ute i landet. Men det som hänt är något annat, att staden aktivt kommer att missgynna flyget som transportmedel.

SAS är ett bolag som kantats av problem, Arlanda är en flygplats som behöver spänna musklerna för att inte hamna offside i internationell konkurrens. Kronobergarna kommer nog få hitta egna lösningar om man vill hålla Smålands Airport öppen. Då handlar det om nya kreativa erbjudanden som står på egna kommersiella ben.

Jacob SidenvallSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons