Centerkamp för en säkrare riksväg 25
Efter många viltolyckor i höstas, speciellt på sträckan Lessebo–Eriksmåla skrev centerpartister en motion. Angelica Karlsson, Anders Jonsäng, Gerd Johansson, Sölwe Franzén och Ingvar Johansson ville att kommunen skulle uppvakta Trafikverket.
Så skedde. Men enligt Trafikverkets samhällsplanerare Bo Svensson ger inte viltstängsel tillräcklig effekt. De ska kombineras med 2–1-väg. Men då ökar investeringskostnaderna och därmed väntetiden på pengar. Å andra sidan ökar arbets- och studiependlingen Växjö–Kalmar genom bildandet av Linnéuniversitet.
– Därför vill vi lyfta vägfrågan, sade Angelica Karlsson, Lessebo, när centerpartister från riksdagen, regionförbundet samt Lessebo och Växjö kommun möttes på Vuxenskolan i Hovmantorp.
Där fick Trafikverkets Bo Svensson stå för mycket av sakkunskapen. Han fastslog att Lessebo kommun själv har bollen när det gäller riksvägen.
– Frågan är om den tunga trafiken ska fortsätta gå genom Lessebo eller om riksvägen ska få en ny, sydlig sträckning, från Hovmantorp och förbi Lessebo.
Den sydliga sträckningen beräknas kosta 181 miljoner kronor.
– Lessebo måste sätta ned fötterna. Det gäller att välja väg, sade riksdagsledamot Karin Nilsson, Tingsryd.
– Då måste man kunna erbjuda nya affärsmöjligheter, sade Sven Sunesson, ordförande i länsförbundets trafiknämnd.
Växjö s kommunalråd Per Schöldberg såg stora möjligheter om frågan kan lösas och Anders Åkesson i riksdagens trafikutskott manade sina partikamrater att agera skyndsamt.
– Håll ett offentligt möte i Lessebo. Det är otroligt viktigt att invånarna engagerar sig om vi ska få en lösning.
Anders Åkesson skulle gärna vilja ha en klar vink i frågan innan regeringen i höst ska lägga sin infrastrukturproposition om inriktningar fram till 2025.