Säkerheten motsvarar inte hastigheten
– Om vi skulle gå på riktlinjerna för en nybyggd väg som inte är mötesseparerad med mitträcken skulle den högsta tillåtna hastigheten få vara 80 kilometer i timmen. Men när det gäller befintliga vägar får vi göra en bedömning av viktighet och funktion, säger Stefan Johansson som är trafikingenjör på Trafikverket.
Delsträckan som börjar 380 meter väster om Hovmantorp och som sträcker sig till Kalmar länsgräns uppfyller inte myndighetens krav vad det gäller säkerhet, med mittseparering och sidoområden. Men vägen är av stor betydelse för den regionala utvecklingen, med näringslivets transporter samt arbetspendling. Och därför anser Trafikverket att det är befogat med en högre tillåten hastighetsgräns.
– På lång sikt är vår vision att alla vägar som har mycket trafik ska vara mötesseparerade. Men det får göras i den takt som ekonomiska medel tilldelas, säger Stefan Johansson.
Anledningen till att Trafikverket nu ser över hastighetsgränserna på riksväg 25 är att ett par delsträckor ska byggas om till mötesseparerad landsväg med mitträcke. De två vägavsnitt som det gäller i Kronobergs län är från Hallands länsgräns till Glamshult och från Annerstad till Ljungby. Det föreslås i övrigt inga förändringar av hastigheter på riksvägen genom länet.