Annons
Nyheter

Design i tre generationer

Maria Westerlind från Göteborg är kläddesigner i tredje generationen. Farmor och farfar Westerlind började med kläder på 1940-talet och så har det fortsatt.
- Jag har varit jätteintresserad av kläder sedan jag var liten, säger Maria som i dag har sitt eget varumärke, Maria Westerlind AB.
Nyheter • Publicerad 18 mars 2006
Stil. Maria Westerlind känner att hon har hittat sin egen annorlunda stil i klädskapandet.
Stil. Maria Westerlind känner att hon har hittat sin egen annorlunda stil i klädskapandet.Foto: 
Modedesigner. Maria Westerlind har alltid drömt om att starta eget. Tillsammans med maken Pär har drömmen blivit sann. Foto: Stefan Nilsson
Modedesigner. Maria Westerlind har alltid drömt om att starta eget. Tillsammans med maken Pär har drömmen blivit sann. Foto: Stefan NilssonFoto: 

I tio år har Maria Westerlind jobbat med kläder och 2003 blev drömmen sann om ett eget företag som hennes man Pär Westerlind också är delägare i. Det är ett dotterbolag till Anders Westerlind AB. Anders var Marias farfar, som tillsammans med Marias farmor Elsa en gång startade alltsammans.

Vi slår oss ner i soffgruppen i Marias och Pärs lokaler i Sweden Fashion House i Mölndal. Retrokänslan är påtaglig med brunorangemönstrade väggar och väl valda möbler. På långa klädstativ hänger höstkollek-tionen som just nu visas på olika modemässor, både hemma i Sverige och utomlands.

Annons

Att Maria blev kläddesigner är kanske ingen tillfällighet om man tittar närmare på hennes bakgrund. Farmor Elsa kom från en bondgård i Roslagen och som ung flicka sydde hon kläder till fina familjer, hon fick till och med anställning som sömmerska hos en familj i Göteborg.

- Efter andra världskriget var det brist på kläder. Farmor träffade min farfar som jobbade i en klädfabrik. De ville starta eget tillsammans, farmor ritade och sydde damkläder medan farfar åkte runt och sålde dem, berättar Maria.

Det gick så fint att de öppnade en syfabrik i Göteborg 1948, Anders Westerlind AB. De anställde fler och fler, till slut fanns cirka 300 sömmerskor i syfabriken och på 70-talet kom de till de lokaler där Maria och Pär sitter i dag tillsammans med många andra klädföretag vägg i vägg.

- Men innan dess, i mitten av sextiotalet, expanderade företaget och man öppnade en fabrik även i Portugal och där syddes

3 000 kjolar per dag.

Farmor Elsa var helt självlärd, och varje år for hon till Paris för att titta på det senaste. Mest förtjust var hon i Dior.

- Farmor dog för ett år sedan och till och med när hon låg sjuk på hemmet frågade hon mig varje gång vilken kjollängd det är som gäller, berättar Maria med ett leende.

1975 tog Marias pappa Lars över sina föräldrars företag och farföräldrarna kunde flytta ner till Portugal för att vara närmare produktionen.

Så småningom, under 80-talet, kunde företaget även öppna en syfabrik i Tunisien, och där sys Marias kläder i dag. Marias farbror driver syfabriken i Portugal där pappa Lars satsar på att tillverka airbags, barnstolar och andra sömnadsprodukter till bilar.

- Farmor och farfar var med så länge de orkade och flyttade hem igen för tio år sedan. Men jag hann vara hos dem i Portugal i några månader och jag gick bredvid farmor. Sedan kom jag in på modedesignutbildningen vid Textilhögskolan i Borås och var klar 1999. Vid sidan om jobbade jag med mammas varumärke Birgitta, berättar Maria.

Annons

Att ta över mammas varumärke var aldrig aktuellt för Maria. Hon kände att hon inte kunde vara så kreativ som hon ville, och drömmen var ju att starta eget märke. Maria och Pär, som träffades under studietiden i Borås, valde att starta ett dotterbolag till Westerlind. Maria designar medan Pär bland annat arbetar med varumärkesuppbyggnad, fotografering, layout och försäljning.

- Nu måste man stå för produkterna på ett helt annat sätt, det är mer givande men också tuffare på samma gång.

Företaget har vuxit snabbare än vad Maria och Pär förväntade sig. 35 återförsäljare finns i Sverige, plus en egen butik i Göteborg och en i Stockholm. Kläderna finns även hos 20 återförsäljare utomlands, i Skandinavien, USA, Tyskland, Österrike, Australien. Maria säger att den svenska marknaden är absolut viktigast, hemma måste man vara stark. Att växa utomlands är en bonus, samtidigt som de medvetet riktar sig utåt.

- Vi fick väldigt bra respons på modemässan i Berlin i januari, säger Maria och berättar att hon och Pär var med på Swedish Style i Australien förra året, där svensk design visades upp och även Kronprinsessan Victoria deltog.

Maria gör kläder för den chica jeanstjejen. Udda plagg i roliga mönster. Kvaliteten på tyger och sömnad och en bra passform är a och o för Maria. Tygerna hittar hon på tygmässan i Paris. Retrostilen tilltalar Maria och hon gillar att gå bakåt i tiden, farmor Elsa är alltid en stor inspirationskälla.

- Jag tittar ofta på farmors modeller och skisser. Jag gillar den typen av kläder. Nu har vi jobbat in oss med en egen, annorlunda stil, visst kan det vara tufft att komma in i butiker, modet är väldigt likriktat i Sverige. Men i våra butiker i storstäderna är det lättare att sticka ut lite. Jag kan experimentera en hel del, förklarar Maria.

Nu i mars väntar nästa utmaning. Att bli mamma.

- Ja, därför har vi anställt en assistent här på kontoret. Men jag kommer nog att ta med bebisen hit. Och så har jag en mamma och svärmor som inte vill något hellre än att hjälpa till med bebisen, säger Maria leende.

Marie Magnusson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons