Oftast samförstånd mellan föreningen och hyresvärdarna
Till syvende och sist är det naturligtvis hyresgästerna som betalar hyressättningsavgiften, direkt eller indirekt via hyran och hyresvärden. Men det sker i fullt samförstånd med denne, och i regel är bostadsföretagen nöjda med arrangemanget.
- Hellre en kunnig motpart än 5 000 hyresgäster med varsitt kontrakt som ska förhandla var för sig, säger vd för Hyresbostäder i Växjö, Erik Hallonsten.
- Det blir ordning och reda, menar Vidingehems vd, Håkan Källberg.
"Överens om det mesta"
Växjöhems administrative chef, Matz Hagman, är av samma åsikt. När han då får frågan om det inte är problem med rollerna i vad som ska vara ett motpartsförhållande svarar han:
- Nej, det tycker jag inte. Vi är överens om det mesta under året när det gäller boinflyttande och annat, och där det skiljer sig handlar det mest om bedömningsfrågor. Annars har vi en god samsyn i det mesta.
Det blir bara tufft när man sätter sig en gång om året och förhandlar om hyrorna, menar han.
Inte ens i den privata sektorn finns det några större invändningar mot systemet, eller fruktan för lojalitetskonflikter.
- Det är bra med en stor, professionell motpart som kan arbeta i samförståndsanda. De tar inte upp vad som helst på förhandlingsbordet, säger Fastighetsägareföreningens förhandlingschef, Tommy Svensson.
"Fick aldrig någon hjälp"
Men det finns de hyresgäster som har andra erfarenheter. Majken Lindskog i Tingsryd till exempel, som gick ur hyresgästföreningen för några år sedan
efter en tvist om balkonginglasning:
- Vi tyckte inte att de slogs för våra intressen utan satt där och höll mest med motparten. Vi fick aldrig någon hjälp medan de bara rosade hyresvärden.