Clas Ohlson har fyllt lagren
Kristofer Tonström, vd för Clas Ohlson, är nöjd med det tredje kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår, som avslutats i januari.
– Vi såg under tredje kvartalet i december och januari att vi påverkades av pandemin, med restriktioner och hög sjukfrånvaro. I ljuset av det är vi nöjda, säger vd Kristofer Tonström.
Försäljningen lyfte
Clas Ohlson redovisar en vinst före skatt på 362 miljoner kronor för det tredje kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 343 miljoner kronor under motsvarande kvartal ett år tidigare.
Försäljningen lyfte till 2,83 miljarder kronor, upp från 2,64 miljarder. Försäljningen i februari ökade i sin tur med 8 procent till 534 miljoner kronor, med en ökning för onlineförsäljningen på 9 procent till 63 miljoner.
Kristofer Tonström berättar att försäljningen i både Norge och Sverige har varit god, medan Finland minskat 2 procent.
Men både ökade transportkostnader och leveransproblem märks för Clas Ohlson, berättar han.
– Vi har sett ett och ett halvt år av enorma störningar i de globala värdekedjorna. Nu har kostnaderna stabiliserats något, men det finns fortsatta risker. Vi har en ganska stor bredd av produkter, och vi har lyckats att parera väl.
Men Clas Ohlson har lärt sig av krisen, förklarar han.
– Vi har gjort ett aktivt val och fyllt upp lagren. Vi har tagit hem varor tidigare. Vi såg att vi lyckades med det inför den viktiga julhandeln.
Efterfrågan på krisprodukter
Nu under den senaste tiden har åtgången varit stor på olika krisprodukter.
– Allt från powerbanker, vevradioapparater och stormkök till liggunderlag har ökat mycket. Man märkte tydligt när myndigheterna gick ut med rekommendationer.
Clas Ohlson har ingen verksamhet i vare sig Ukraina eller Ryssland, enligt Tonström.
– Vi ser det fruktansvärda som händer i Ukraina, men det har ingen direkt påverkan på oss. Men vi ser att valutor och värdekedjor kommer att påverkas även framöver. Vi har kommit ur pandemin och tagit sikte på en mer öppen värld, säger Kristofer Tonström.