Polestar satsar på extra allt
När Volvo Cars för några år sedan bestämde sig för att bli ett premiummärke och på allvar ta upp striden med de tyska konkurrenterna var det något som fattades. Oavsett hur premium och dyra bilarna är finns det alltid människor som vill ha lite extra, något som står ut. För de köparna finns prestandamärken. Hos Mercedes heter bolaget AMG, och BMW har sin M-serie.
Polestar gjorde i många år racingbilar åt Volvo innan ägaren, kinesiska Geely, styrde om till nuvarande inriktning.
600 hästkrafter
Det handlar väldigt mycket om att stoppa in fler hästkrafter, men i princip är det få delar på en standardmodell som är fredade när resultatet ska bli en prestandabil.
Polestars första modell heter följaktligen Polestar 1 och visades för första gången i Europa upp på bilmässan i Genève. Grunden för bilen är Volvos S 90, drivlinan är en rejält ombyggd T8-motor kombinerad med två elmotorer som tillsammans producerar 600 hästkrafter. Men extra allt kostar och priset lär hamna mellan 1,3 och 1,5 miljoner kronor.
Exkluderande
””
””
Ingen Volvologga
Ingelath medger att det finns paralleller till de tyska motsvarigheterna, men Polestar har en friare roll, påpekar han.
””
Thomas Ingelath var alltså chefsdesigner på Volvo Cars och en stor del av bolagets framgångar på senare år kan tillskrivas honom. Varför lämna ett sådant jobb?
””
TT