Tyskarna slåss hårt för dieseln
Fram till 2015 var dieselmotorerna något av det bästa den europeiska bilbranschen hittat på. Sedan kom dieselskandalen med allsköns fiffel, därefter svängde debatten från koldioxidutsläpp till NOx (kväveoxider) och hur skadliga de utsläppen är för människors hälsa. Allt fler europeiska storstäder förbereder nu förbud mot äldre dieselbilar och för en vecka sedan fick sådana miljözoner klartecken av en tysk domstol. Allt detta har fått den europeiska försäljningen av dieselbilar att störtdyka på senare tid.
Mot den bakgrunden skulle man kunna tro att branschen som samlats i Genève med en röst skulle säga att de ger upp dieseln. Men det är inte vad man hör här alls.
Ogillar debatten
Jürgen Stackman, global chef för Volkswagens försäljning och marknadsföring gillar inte den pågående debatten och de politiska utspelen.
””
””
Förbannad vd
Audis vd Rupert Stadler verkar nästan förbannad när den senaste tidens debatt kommer på tal.
””
””
Dyra investeringar
Ola Källenius, ansvarig för utvecklingen av Mercedes modeller sedan ett drygt år tillbaka, satte fingret på det kanske viktigaste skälet till att bilindustrin inte är beredd att skrota dieselmotorerna i brådrasket. På Daimlers scen presenterade han på tisdagen en ny plug-in-hybrid med diesel som kostat motsvarande 30 miljarder kronor att utveckla. En sådan investering är det nog inget bolag som slänger bort.
””
Kunderna avgör
Volvo Cars hör till bolagen som kan tänka sig en snabbare avveckling. Inga nya dieselmotorer kommer att utvecklas, slår vd:n Håkan Samuelsson fast. Men de befintliga motorerna kommer att användas framöver, inte minst i hybridmodellerna. Hur länge är inte bestämt.
””
TT