Way Out West satsar på mjölkfritt
””
Han menar att just industrin kring nötkreatur är en "oerhörd miljöbov", vars påverkan på miljön kan jämföras med utsläppet från Sveriges alla personbilar.
””
Redan köttfritt
När Way Out West valde att slopa köttet inför festivalsommaren 2012 blev reaktionerna blandade. Många välkomnade initiativet, medan andra protesterade. När de flesta av mjölkprodukterna nu plockas bort tror och hoppas Patrick Fredriksson på företrädesvis positiva reaktioner. Syftet är att spara hundratals ton växthusgaser, men också att få i gång en diskussion.
””
Plockar ni bort alla mjölkprodukter?
””
Vill bryta normer
Strävan är att principen ska gälla även utanför festivalområdet i Slottsskogen. Arrangören uppmuntrar Göteborgs restauranger, kaféer och opinionsbildare att haka på initiativet, som får namnet "72hrs". Många har redan visat intresse enligt Fredriksson.
Som ett led i initiativet blir Oatly ny huvudsponsor för Way Out West. Bolaget säljer bland annat havrebaserad mjölk och glass.
Köttfritt, mjölkfritt, vad kommer härnäst?
””
TT