Inga tomma ord i strategi
Uppvidinge kommun har en näringslivsstrategi liggande i en låda någonstans, men den är inte särskilt aktuell.
– Det är många år sedan den togs fram, säger näringslivsutvecklaren Jimmi Olsson, som fått uppdraget att skriva den nya.
Det arbetet pågår för fullt och tanken är att strategin ska läggas fram för politisk behandling i januari eller februari.
– Då kommer politikerna att komma med synpunkter. De har valt att låta mig utforma den från grunden, och sedan komma in med synpunkter längre fram längs vägen, förklarar Jimmi Olsson.
Han konstaterar att den här strategin ska utformas efter de ekonomiska resurser som finns, och inte vara någon önskelista.
– Strategin ska omfatta åtta mål. Vart och ett är försett med en prislapp. Det blir sedan politikerna som får välja hur många mål som ska vara med. Och när strategin är tagen är samtidigt åtgärderna som krävs sanktionerade och pengar avsatta, säger Jimmi Olsson.
Vilken ambitionsnivå kommunens näringslivsarbete kommer att ha med den nya strategin jämfört med läget i dag går alltså inte att säga ännu, men en fördel den nya strategin kommer att ha oavsett ambitionsnivå är tydligheten.
– Det kommer att vara tydligare för näringslivet vad kommunen ska syssla med och hur vårt ansvarsområde ser ut, säger Jimmi Olsson.