Ingen planskild korsning över järnvägen
Nils Fransson föreslog att övergångarna vid Liedbergsgatan och Södra Ringvägen borde stängas och ersättas med en tunnel på Askelövsgatan.
– Jag tycker fortfarande att mitt förslag är väldigt bra men tyvärr är det nästan omöjligt att genomföra det, då stadens huvudavloppsledningar går där. Men något måste göras åt situationen, säger Nils Fransson.
Kan det inte bli aktuellt med en bro?
– Jo, det är en variant. Problemet är då hur det blir rent stadsplanemässigt för de boende i området. Men det vore en lösning.
Tekniska nämndens ordförande Anna Tenje (M) säger att det inte finns några färdiga förslag, men ett alternativ som har diskuterats skulle vara att bygga en järnvägsundergång för endast gång, cykel och utryckningsfordon. Samtidigt påpekar hon att det är väldigt ont om plats på båda sidorna av järnvägen.
– Man har för lite mark för att kunna göra en normal tunnel. Det blir väldigt brant både upp och ner. Det är samma problem om man skulle göra en överfart.
Då verkar det inte finnas någon lösning?
– Jag vill inte säga att det inte finns en lösning, jag säger bara att det är väldigt komplicerat. Den skiss som Nils Fransson lagt fram är också förknippad med en del problem, till exempel att uppgången på ena sidan ligger på en parkeringsplats vid en bostadsrättsförening.
Enligt Anna Tenje ska planerna på en planskild korsning ”bakas in” i trafikflödesplanen för centrum som blir klar i september.
– Sedan är ju den planskilda korsningen en samfinansiering med Trafikverket, och vi har diskuterat det här med dem, att vi tycker att det är angeläget på grund av den ökade tågtrafiken och problematiken med nedfällda bommar. Men vi har inte nått någon riktig framgång än. Men de här planerna är något vi måste jobba aktivt med framöver.
Enligt Anna Tenje kommer en eventuell lösning dock inte att bli verklighet förrän om 5–10 år.
– Det är en otroligt komplex fråga som inte är lätt att lösa. Men samtidigt är frågan angelägen, både från en säkerhetsaspekt och från en trafikflödesaspekt.